hit counter script



Mer bråk ang. Replikor


klok lyckseletjej on 2:53 PM
Hmmm den här grejen med replikor man köper på exempelvis Tradera, Blocket osv är ju att man aldrig vet var ifrån de kommer. Men, oftast är det små barn i nåt land i Asien som har suttit och tillverkat dessa väskor för att snåla wannabee fashionistas ska trippa omkring med dem på stan. Rätt, fel?Har du inte råd med en it-väska för x antal tusenlappar ska du inte ha en heller, that's it. De som har råd köper, vi andra levande människor får gå omkring i Åhlensväskor. Dom är i alla fall ärligt tillverkade.Vill du stödja barnarbete och svarta pengar, fine, gå och köp dig en fejk Spy eller liknande. You dont, gå till Åhlens, H&M whatever och köp en för 150 spänn.Tack o hej

Svar:
Innan "Klok Lyckseletjej" tar sig för mycket luft i bröstkorgen och skriker barnarbete borde hon göra lite forskning. Ska jag köpa en väska från H&M för att det inte försegår barnarbete under H&M's namn? Okey, såhär står det på H&M's hemsida, ordagrant!

"H&M does not have any factories of its own. Instead we buy all our garments and other goods from around 700 suppliers, primarily in Europe and Asia. Since we do not have direct control over this production we have drawn up guidelines for our suppliers, which together form our Code of Conduct. This Code of Conduct is partly based on the UN Convention on the Rights of the Child and ILO conventions on working conditions and rights at work. It is there so that we can be sure that our products are produced under good working conditions."

Alltså sammanfattat så kan min H&M väska vara tillverkat under lika fattiga omständigheter som min Spybag inspirerade handväska. Klok lycksele tjej kanske borde sluta handla på H&M nu?

8 Responses to “Mer bråk ang. Replikor”

  1. Anonymous Anonym 

    Haha bra svarat! Med tanke på att det i de allra flesta tröjor från H&M står "Made in Bangladesh" eller liknande, så är ju tyvärr sannolikheten ganska stor att det är barnarbete inblandat även där! Tragiskt men sant!

  2. Anonymous Anonym 

    Surt sa räven säger jag bara :D

  3. Anonymous Anonym 

    oj va ägd hon blev haha

  4. Anonymous Anonym 

    Problem med engelskan? Här har du det på svenska:


    "Denna uppförandekod bygger bland annat på FN:s barnkonvention och ILO-konventioner om arbetsvillkor och rättigheter i arbetslivet. Den finns till för att VI SKA KUNNA FÖRSÄKRA OSS OM ATT VÅRA PRODUKTER ÄR TILLVERKADE UNDER GODA ARBETSFÖRHÅLLANDEN!
    Den innefattar krav på bland annat:

    - arbetsmiljö
    - förbud mot barnarbete
    - brandsäkerhet
    - arbetstider
    - löner
    - fackföreningsfrihet"

    Genom att köpa en replika stödjer du MEDVETET dåliga arbetsförhållanden och dessutom en jävla massa svarta pengar, dessutom är det inte shysst mot Fendi att köpa en fejkad. Har du inte råd med en Spybag så köp ingen, inte ens en billig skitkopia, annars kan du ju inte vara speciellt trogen din favoritväska.

  5. Anonymous Anonym 

    H&M har inga egna fabriker, de tar in produkter ifrån exempelvis Asien. De har bara satt upp riktlinjer med dessa företag.

    "Since we do not have direct control over this production" - skriver dom. Riktlinjer är inte samma sak som benhårda bestämmelser.

    Men Lyckseletjej kan komma fram till mig personligen när hon ser "Kiss&Tell-Wannabe fashionistan" strutta runt på Tannbergsskolan med min Spy-inpsirerade väska, Varför inte uppge namn? Står du inte för din åsikt? Det går på ett kick att kolla ip annars.

    Du måste bära väldigt mycket aggressioner inom dig alltså, Det har inte slagit dig att de stora företagen som så fint försöker lägga fram att de har "si-sådär" koll på om deras produkter tillverkas under humana omständigheter, hade skrivigt klart och tydligt att de inte hade NÅGOT SOM HELST att göra med barnarbete, om dom kunde bevisa att det faktiskt var så?

    Alla har en ip-adress, även du! Så inga personangrepp tack. Håll dig till vårdat språk, och ämnet.

  6. Anonymous Anonym 

    Gumman, take it easy! För det första, jag går inte på Tannbergsskolan. Dessutom är jag ingen bråkstake som jättegärna vill bråka om totalt onödiga saker. Jag har ett liv. Så tyvärr, jag kommer inte komma fram till dig och presentera mig... otroligt bortkastad tid

    Vem sa att jag var arg förresten? Jag argumenterar mot alla som tycker att replikor är helt okej, jag har inga speciella aggressioner utan tycker bara det är fel med fejk väskor. Personangrepp? Tog du åt dig av något jag skrev? Det jag skrev var sanningen. Är det så jobbigt att höra så ursäktar jag mig, otroligt mycket!

    Dessutom, vet du vad en ip-adress är egentligen? Ifall du hittar mitt ip nummer står inte mitt namn där precis. Sorryyyyy!!!!!

  7. Anonymous Anonym 

    Hahah,ojoj

  8. Anonymous Anonym 

    Madde har rätt. faktiskt. Vad gör det engelntligen om man köper en fejk? Okej, de är inte snällt men. väska som väska. de är ju inte så ofta man har råd med sin favvo väska när man är 16-17 år. Så vitt som jag ser så står det faktiaskt, "Since we do not have direct control over this production"

Klicka här för att lämna en kommentar..


Previous posts

Bjooti
Alma H
Rar
Rightnow
Hibbs
Katrin
Tildus
Alexandra
Sorbonne
Ellen H
Passionpourmode



  • Bloggtoppen.se

  • Online:
    Idag:
    Totalt:




Bloggtoppen.se