hit counter script



Non Smoking Generation


Vi inspireras av våra förebilder! Köper samma kläder, färgar håret likadant, gör likadant? Vart tar det sunda förnuftet över? .. Det här kanske inte är så bra för mig trots allt? Rökning dödar, och vi tjejer drabbas hårdast när det kommer till rökningens konsekvenser. Tänker göra nått bra av att jag har en del läsare.. Hoppas alla rökare läser och tänker om!
Surfade in på Non Smoking Generation och hittade fakta om rökningens skadeverkningar och hur många liv den skördar i Sverige varje år. I Sverige dör 7 000 personer av rökning varje år, i Sverige kostar rökningen samhället 26 miljarder kronor per år och ca. 17 500 barn att röka varje år. Helt ofattbart! När du röker löper du stor risk att drabbas av olika cancersorter. De är så himla många, jag tror inte att inlägget rymmer alla! Rökning ger dig rynkor i förtid, gula tänder och naglar + att du löper risk att drabbas av KOL! Tänk om innan du börjar med något som är otroligt svårt att ge upp.
Något som irriterar mig grymt mycket är att jag som valt att inte röka (inte dö i KOL, inte få lungcancer, inte bli rynkig och ful i förtid) ska bli påtvingad att vandra genom rökmoln så fort jag lämnar min lägenhet. De som utvecklat denna fula vana (japp, du blir faktiskt ful på riktigt, inte bara ett "Saying") genomgår ju faktiskt en kamp mot ett beroende. Jag är medveten om det, men tyvärr så vill jag ha rätten att välja VAD jag andas in utöver de äckliga gaserna som finns i varje stad. Min kropp, min näsa, mina lungor! The upside med snus är att de som inte snusar slipper få en snus upptryckt i näsan varje gång man går förbi någon som VALT att snusa. Lite paff en rökare skulle bli om man tryckte upp en snus i nyllet på denne och sa "Hah, tji fick du" eller som Justin Timberlake så korrekt sa "What goes around comes around". Nu kanske rökarna blir småsura och tycker att jag är elak, men som sagt! Tänk på den där nasty snusen jag just påpekade att ingen kör upp i din snok varje gång du tänder en cigg! Om du nu bestämt måste röka (just utanför affären så ingen kommer undan) blås iallafall inte röken i ansiktet på folk som går förbi. Inte OK! Nu säger jag inte att det inte finns diskreta rökare, för alla gör ju inte såhär. Min personliga åsikt är dock att rökare ska ORKA gå avsides och röka sin cancerpinne - inte stå med ena foten innanför dörren på skolan, affären eller dylikt. Ta ditt ansvar, det är ditt beroende, inte mitt! Jag säger inte att jag varit guds bästa barn. Rökning har jag aldrig provat på, men snuset är väl en sak. Som sagt, enda upsiden med snus är att beroendet är mitt - och påverkar ingen annan! Besök Non Smoking Generation för mer info!


Etiketter:

7 Responses to “Non Smoking Generation”

  1. Anonymous Anonym 

    Håller med dig till fullo!!! GRYMT BRA artikel du har skrivit! Mycket imponerad! Credd till dig tjejen!

  2. Anonymous Anonym 

    Håller med dej om att rökning är ett hemskt beroende, men däremot tycker jag att det är ett samhällsproblem och inte ett personligt problem. Du skriver att rökningen kostar samället 26 miljarder om året, men då har du inte räknat med vad samhället tjänar på tobakshandeln. Jag säger inte att röning är okej eftersom samhället tjänar på det, jag menar bara att det är tobakbolagen som förtjänar kritik, inte de som råkat hamna i ett beroende de inte själva har makt över. Även om de så klart valde det själva från början.

  3. Blogger Madelen 

    Det är ett samhälls problem, första stycket handlar om just det! Eftersom det är MIN blogg passade jag på att tala om vad som irriterar MIG otroligt mycket med rökning. För mig blir det ett personligtproblem pga att vissa rökare saknar respekt för oss som inte alls valt att röka.

    Hur mycket samhället tjänar på tobakshandeln är nog inte vidare relevant då vi pratar om liv? Varflr ska jag skylla på tobaksbolagen? Tycker att var och en kan ta ansvar - och förstå att ditt beroende inte behöver vara mitt! Det är väl inte för mycket begärt att sköta sig snyggt och gå en bit bort när man ska röka? För det är ju individen som tänder cigaretten, köper cigaretten, röker cigaretten! Tobaksbolagen gör dom - och tvingr ingen att köpa eller röka dom!

    Väljer man att börja röka tycker jag man kan ta och visa hänsyn för icke rökare.. Varför ska ALLT ifrågasättas?

  4. Anonymous Anonym 

    Håller med, alldeles för många "barn" runt 15 år röker. Usch.

  5. Blogger Lisa 

    Bra inlägg! Håller med dig, varför kan inte rökare hålla sin cancerpinne för sig själva och röken med den! Men du, du borde lägga av med den där snusen också!

  6. Anonymous Anonym 

    vi pratade om detta idag.
    som du sa, man kan få kol, lungcancer, rynkor, bli ful, dö i förtid, gula tänder och naglar. allt detta av cigaretter - och man betalar för det!!

  7. Anonymous Anonym 

    Sex,drugs n' alcohol är liiivet ;D fatta. "tji fick ni"!

Klicka här för att lämna en kommentar..


Previous posts

Bjooti
Alma H
Rar
Rightnow
Hibbs
Katrin
Tildus
Alexandra
Sorbonne
Ellen H
Passionpourmode



  • Bloggtoppen.se

  • Online:
    Idag:
    Totalt:




Bloggtoppen.se